Çevre Kirliliği
Araçlardan Salınan Partiküller İnsan Sağlığını Nasıl Tehdit Ediyor?
Motorlu araçların saldığı partiküller
soluduğumuz havayı zehirliyor. Bu partiküller hava kirliliğinin bir numaralı
nedeni ve Avrupa Birliği’nde her yıl yarım milyon kişinin erken ölümüne neden
oluyor. Bu rakam trafik kazasında hayatını kaybedenlerin 10 katı.
Selanik’teki Aristot
Üniversitesi’nde profesör olan ve Avrupalı Araştırma Projesi DOWNTOTEN’in
koordinasyonunun üstlenen Zissis Samaras bu partiküllerin insan sağlığını nasıl
etkilediğini şu şekilde anlatıyor:
“Arabaların eskisine göre çok
daha “temiz” oldukları bir gerçek. 80’li yıllardan bu yana atmosfere salınan
partiküller bakımından çok yol kat ettik, şu anda çok daha az partikül
salıyoruz. Bazı durumlarda konsantrasyonları bizi çevreleyen havadan daha az. Fakat
hala birkaç sorunumuz var. Bu sorunların büyük bir kısmı nanopartiküllerle
ilişkili. Mevcut düzenlemeler neredeyse gaz kadar küçük olabilen bu
nanopartikülleri içermiyor.
Bu nanopartiküller insan
sağlığını iki şekilde etkileyebilir. İlk olarak ciğerlerin çok derinlerine
kadar geçebilirler. Bize bu şekilde zarar verebilirler. Ek olarak, çok küçük
olduklarından başka maddeler onları absorbe edebilir ve bu şekilde de
ciğerlerimize girebilirler.”
Motorlu araçların hayatımızı
tehdit eden partiküller salmasına engel olunabilir mi?
Motorlu araçların saldığı partiküller soluduğumuz havayı zehirliyor. Avrupa
Birliği’nde her yıl yarım milyon kişinin erken ölümüne neden oluyor. Avrupalı
Araştırma Projesi Downtoten de çalışan bilim insanları soruna çözüm arıyor.
Hava kirliliği trafiğin yoğun
olduğu pek çok şehrin en büyük sorunlarından biri. Motorlu araçlardan salınan
partiküller hava kirliliğine neden olan etkenlerin başında geliyor. Son model
araçlarda karbondioksit salınımları eski modellere göre daha düşük, fakat
uzmanlar daha fazla partikül saldıklarından şüpheleniyor. Bu nanopartiküller
çok küçük olduğundan hesaplamaya fırsat vermiyor.
Avrupalı Araştırma Projesi
Downtoten’in koordinasyonunu üstlenen Zissis Samaras sorunu şu şekilde
açıklıyor:
“Bu araçların bazıları, örneğin direkt benzin enjeksiyonlu araçlar veya bazı
motorsikletler çok yüksek miktarda nano partiküller salabiliyor. Bu
nanopartiküller o kadar küçük ki, var olan araçlar ve metotlarla hesaplamamız
mümkün değil. Bu nedenle güncel düzenlemeler bu tip partikülleri içermiyor.”
Araba egzozlarından çıkan
nanopartiküller havada bulunan farklı maddelerle etkileşime giriyor. Çapı 23
nanometrenin altındaki partiküller akciğerlerimizden geçerek kan dolaşım
sistemimize ulaşıyor ve pek çok hastalığa neden oluyor.
Avrupalı araştırma projesi
Downtoten çevresel yaşlanma olarak adlandırılan süreci laboratuvarda yeniden
oluşturuyor. Profesör Samaras projeyle çevresel yaşlanma sürecinin nasıl
gerçekleştiğini anlamaya çalıştıklarını ifade ediyor:
“Yaşayan canlılar olarak bu tarz zincir
reaksiyonlardan zarar görüyoruz. Burada yapmaya çalıştığımız şey, süreci daha
iyi anlamak. Kullandığımız teknolojiler ve yakıtlara dair ve aynı zamanda
onların insanlar ve insan sağlığı üzerindeki etkileri hakkında veri
topluyoruz.”
Araştırmacılar test aracının
egzoz borusunu nanopartikülleri ölçen aygıtlarına bağlıyor. Atmosferde günler
alabilen çevresel yaşlanma süreci burada hızlandırılmış bir şekilde
gerçekleştiriliyor. Buna paralel olarak bilgisayar simülasyonlarından
faydalanılıyor.
Sistem, laboratuvar ortamı
dışında, gerçek hayat salınımlarını da ölçebilmek amacıyla bir arabanın içine
sığacak şekilde tasarlandı. Bu şekilde test aracı araştırma merkezinden
çıkabiliyor ve trafikteki salınımları ölçebiliyor.
Bir sonraki adım ise teknolojiyi
pazara taşımak. Araştırmacılar motorlu araç üreticilerinin downtoten yardımıyla
daha az partikül salan, daha iyi motorlar üretmek için kullanmasını umuyor.
“Hedef, içten yanmalı motorun 0 salınım yapan makinalar haline gelmesini sağlamak.” diyor Profesör Samaras, “aksi halde onlardan tamamen kurtulmamız gerekecek. Bunlar yerine farklı motorları kullanmak zorunda kalacağız.”
Kaynak:http://cevreonline.com
Haber Fotoğrafları
Bayfa Geri Dönüşüm bir Albayrak Holding iştirakidir.